Czym jest dogoterapia?
Dogoterapia, inaczej kynoterapia, to terapia wspomagająca inne terapie, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne intelektualnie bądź ruchowo, dzieci z dysfunkcjami różnego typu, opóźnieniami w rozwoju. Ponadto dogoterapia ma również zastosowanie w przypadku osób samotnych czy tez starszych oraz w zajęciach edukacyjnych dla dzieci zdrowych.
Dogoterapia ma na celu custom research paper writing services poprawę relacji społecznych z ludźmi i zwierzętami, lepsze funkcjonowanie fizyczne i poprawę kondycji psychicznej.


    Rodzaje zajęć dogoterapeutycznych:

  1. Zajęcia edukacyjne z udziałem psa
  2. Zajęcia edukacyjne z udziałem psów mają na celu wykorzystanie psa jako motywatora do lepszej edukacji dzieci czy młodzieży. Celem takich zajęć jest zdobycie nowej wiedzy, ugruntowanie wiedzy już wcześniej zdobytej, zabawy ruchowe i intelektualne uczące cierpliwości i zdrowej rywalizacji. Zajęcia odbywają się w formie mieszanej – połączenie pogadanki z wykorzystaniem własnych pomocy dydaktycznych oraz zabawy ruchowe, gdzie nagrodą jest kontakt z psem oraz różnego rodzaju zagadki , quizy oraz zajęcia manualne. Dzięki obecności psa na zajęciach dzieci chętniej uczestniczą w zajęciach i lepiej custom writing services zapamiętują. Zajęcia edukacyjne są przeznaczone dla grup dzieci w wieku przedszkolnym lub szkolnym.

  3. Terapia z udziałem psa
  4. Terapia z udziałem psów to terapia wspomagająca inne formy terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych ruchowo. Odpowiedni rodzaj i formę terapii dobiera się po konsultacjach z terapeutami tych osób – lekarzem prowadzącym, logopedą, psychologiem, pedagogiem czy rehabilitantem. Program terapii z psem jest przygotowywany i planowany na cykl zajęć w określonych odstępach czasowych. W tej formie dogoterapia bardzo ważne jest, aby wspólnie z rodzicami i terapeutami ustalić cele, nad jakimi w czasie terapii z psem pracuje się. Terapia może mieć formę indywidualnych zajęć bądź grupowych. Terapia jest prowadzona wyłącznie w zespole z pedagogiem specjalnym. Wszystkie zajęcia są dokumentowane na piśmie przez terapeutę.

  5. Spotkanie z psem
  6. Spotkania z psami to przede wszystkim nauka dobrego kontaktu z psem. Spotkanie z psem przeznaczone jest zarówno dla dzieci zdrowych, jak i dzieci i dorosłych z różnymi niepełno sprawnościami. Spotkanie z psem to zajęcia, które nie są prowadzone przez pedagoga, mogą być ukierunkowane przez niego lub zespół specjalistów prowadzących te osobę. Taka forma zajęć z psem może być częściowo spontaniczna, nie musi być ustalony pogram zajęć ustalony z góry na długi okres czasu. Głównym celem takich zajęć może być przełamywanie lęku przed nowymi zadaniami, pokonywanie barier, które stawia otoczenie czy też praca nad wyjściem z z depresji. Spotkania z psem również dzięki wspólnej zabawie stymulują rozwój motoryki i poprawiają stan emocjonalny.


    Cele dogoterapii:

  1. Ruchowe
    • Rozwijanie motoryki małej i dużej
    • Praca nad równowagą ciała
    • Normalizacja napięcia mięśniowego
  2. Emocjonalne
    • Budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości
    • Budowanie pozytywnych emocji
    • Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji
    • Rozwijanie umiejętności odprężania się
    • Łagodzenie różnego rodzaju lęków
    • Zmniejszanie odczuwania samotności
    • Akceptacja własnych ograniczeń, niepełnosprawności
  3. Poznawcze
    • Poprawa koncentracji uwagi
    • Poprawa zapamiętywania
    • Wzbogacanie zasobu słownictwa
    • Rozwijanie działania wszystkich zmysłów
    • Rozwijanie poziomu komunikacji werbalnej
  4. Społeczne
    • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
    • Nauka zdrowej rywalizacji w grupie podczas rozwiązywania zadań
    • Rozwijanie umiejętności interpersonalnych w grupie
    • Nauka przegrywania
    • Integracja grupy (rodzina, rówieśnicy, dziecko-pies)